Darujte 2%
Kontakt
Telefón: +421 / 2 / 5441 7498
Mobil: +421 915 732 761
Sídlo:
Evanjelická diakonia ECAV na Slovensku
Palisády 46
811 06 Bratislava

Poštová adresa:
Evanjelická diakonia ECAV na Slovensku
P. O. BOX 82
814 99 Bratislava
E-Mail: diakonia@diakonia.sk
Kontakty »

Výchova spolupracovníkov diakonie

1.Výzvy pred nami, východiská a ciele výchovy spolupracovníkov diakonie. 1.1.Výchova spolupracovníkov diakonie sa týka všetkých členov cirkvi.Je to tak z jedného dôvodu. Cirkev si odvykla, že diakonia je jej úlohou. Historickým dôvodom bol u nás na Slovensku spoločenský poriadok, v ktorom sme žili v čase medzi rokom 1948 a 1989, teda totalitný režim. Usiloval sa cirkev predstaviť ako spoločensky neužitočnú. Došlo k zastaveniu všetkých organizovaných foriem diakonie a ich prevzatiu štátom. Cirkev mala byť, obrazne povedané, „zavretá za múry kostolov“ a mala sa venovať iba čisto duchovným veciam. Užitočným vo všetkých naliehavých potrebách života sa chcel stať socialistický spoločenský systém. Následky tejto spoločenskej skúsenosti vidíme dodnes.  Preto mnohí členovia cirkvi nevidia dodnes diakoniu ako vlastnú úlohu cirkvi, ktorá patrí k zvestovaniu Slova, ponúkaniu Božej milosti liturgickým a kazateľským spôsobom, teda ku jednej Božej misii.
Výchova spolupracovníkov diakonie sa preto týka celej cirkvi, jej cirkevných zborov všetkých členov cirkvi. Jej cieľom je poznanie dôležitosti diakonie pre misijnú službu cirkvi v spoločnosti. K tomu patrí pochopenie osobného spôsobu účasti na diakonickej službe cirkvi v dnešnom svete pre každého člena.
Výchova sa týka všetkých členov cirkvi ktorí sú, tak možno teologicky tvrdiť, nie len členmi všeobecného kňazstva všetkých veriacich zodpovední za napredovanie evanjelizácie a služby zmierenia v cirkvi a spoločnosti. Na základe biblického posolstva možno analogicky k všeobecnému kňazstvu všetkých veriacich tvrdiť, že všetci členovia cirkvi sú súčasťou všeobecného diakonátu všetkých veriacich, ako spoločnej úlohy cirkvi, ktorá bola zverená cirkvi jej Pánom „veľkým prikázaním v zákone“. Tým je podľa slov Pána Ježiša Krista: „Milovať budeš Pána svojho Boha, celým srdcom, celou dušou a celou mysľou. To je prvé a veľké prikázanie. A druhé jemu podobné: Milovať budeš blížneho, ako seba samého.“ Mt 22,36-39). Láska k Bohu sa musí vyjadrovať slovom aj skutkom lásky k núdznym. K tomu pridáva Ježiš Kristus pre svojich nasledovníkov nové prikázanie lásky (J 13,34), aby kresťania žili medzi sebou v spoločenstva lásky, a tak mali silu pre službu lásky vo svete. Zodpovednosť za evanjelium teda rovnako zaväzuje všetkých veriacich tak ako aj evanjeliová možnosť dokazovať lásku Kristovu vo svete voči núdznym.
Kristus ako Pán vekov a sudca živých a mŕtvych sa nakoniec bude zaujímať o to, či sme Ho milovali v tých, čo v tomto svete trpeli núdzou a či sme im dokázali lásku. Tak to hovorí, keď svedčí o poslednom súde (Mt 25,31- 46). Posledný súd patrí k posolstvu týchto posledných dní cirkevného roka.
1.2.Teologické fakulty postupne spoznávajú, že diakonika je súčasťou teológie a vzdelávanie spolupracovníkov diakonie (najstaršej služby po úrade apoštolov) sa stáva súčasťou vzdelávacích programov teologických fakúlt v prirodzenej symbióze so vzdelávaním duchovných.Ani táto cesta nie je samozrejmá. V minulosti sa teologické vzdelávanie zaujímalo o prípravu kňazov. Dnes sa postupne, vnútorným teologickým presviedčaním členov profesorských zborov stáva súčasťou učebného plánu teologických fakúlt. Tak je to jednoznačne na teologických fakultách na Slovensku nevynímajúc našu fakultu. V Nemecku vznikli na Univerzitách, ktoré majú svoje teologické fakulty významné vedecké inštitúty (ako napr. Diakoniewissenschaftliches Institut na Univerzite v Heidelbergu). Okrem toho vznikli aj samostatné vysoké školy ktoré sa venujú tejto úlohe.
1.3.Nositelia duchovného úradu cirkvi si postupne začínajú zvykať na to, že diakonát je súčasťou duchovnej služby a úradu cirkvi. Prijatie CN č 1/2005 v ECAV na Slovensku o diakonskej službe čaká na realizáciu. Podľa jeho preambuly (Zbierka cirkevnoprávnych predpisov s. 170) „Evanjelická cirkev augsburského vyznania na Slovensku... zriaďuje diakonát a diakonskú službu ECAV....Cirkev ňou ustanovuje svojich členov, ktorí boli k tejto službe vnútorne povolaní Duchom Svätým a cirkvou pripravení na konkrétnu formu služby lásky v mene Ježiša Krista za diakonov, diakonky a diakonisy...(par 1,1). V našej cirkvi môžu ako v apoštolskej dobe vedľa seba požehnane pôsobiť kňazi a diakoni, diakonky a diakonisy.
1.4.Spolupracovníci diakonických zariadení si potrebujú uvedomiť, že diakonát je súčasťou zriadených služieb cirkvia môže mať rôzne formy záväznosti, ale ak má byť súčasťou jednej Božej misie vo svete, nezaobíde sa bez  vnútorného povolania, odvahy k obetavosti lásky, odbornej prípravy a nakoniec poverenia cirkvou. Tomuto cieľu musí slúžiť ďalšie vzdelávanie spolupracovníkov diakonie v súčasnosti zamestnaných v našich zariadeniach.
            1.5.Slovenská spoločnosť sa potrebuje presvedčiť, že potrebuje v svojom systéme sociálnych služieb diakoniu cirkví. Táto prináša novú kvalitu sociálnych služieb. Pridanou hodnotou sociálnej služby cirkvi je moc Kristova, obetavosť Kristovej lásky, a bratsko-sesterské spoločenstvo diakonie. Do tohto nového spoločenstva diakonie patria tí, čo v diakonii slúžia s tými, ktorí prijímajú jej službu. Vierou spolupracovníkov diakonie sa prenáša Kristova obetavá láska k tým, čo túto pomoc potrebujú, a tak je aj v občianskej spoločnosti oslávený Boh v Jeho dokonalom milosrdenstve. Tento komplex hodnôt prináša inú, diakonickú kvalitu sociálnej služby ako dôležitý komponent systému sociálnych služieb štátu. Bez tohto komponentu by bol sociálny systém štátu, domnievam sa, ochudobnený.
            To sú základné výzvy východiská a ciele pre prípravu diakonických spolupracovníkov. Deje sa na jednej strane ako súčasť vzdelávania všetkých členov cirkvi (preto je zaradená aj do vyučovania náboženstva ako súčasť učebných plánov). Smie sa tiež konať na univerzitnej úrovni ako odborná príprava, pri ktorej spolupracujú odborníci viacerých humanitných odborov.
 
            2.Diakonické vzdelávanie má svoje špecifiká.
           Čo sa deje pri tom, keď sa snažíme naučiť diakonicky myslieť, konať a žiť? Čo zahrňuje vyučovací proces, ktorý má za svoj cieľ osvojenie si diakonie? Často sa diakonická výučba chápe jednoducho ako zvláštny druh sociálneho vyučovania. Obsahovo by sme to, čo sa nazýva sociálne vyučovanie pri predmete „sociálna diakonia“, mohli doplniť takto:
Diakonické vyučovanie je taký druh sociálneho učebného procesu, ktorý dostáva svoju novú kvalitu konaním Ježiša Krista. Pri spoznávaní sociálnej diakonie sa zoznamujeme s konaním Ježiša Krista, ktorý  prináša zmierenie a učí poskytovať pomoc v Jeho mene
      Rozdiel medzi sociálnym a diakonickým vyučovaním by sa dal popísať takto:
-         Sociálne vyučovanie sa zameriava na schopnosť konať v medziľudských vzťahoch a v spoločnosti podľa uznávaných vzorov správania a predstáv (veľká šírka výberu). 
-         Diakonické vyučovanie vyberá určité kristologicky legitimované vzory správania a hodnoty a snaží sa ich odovzdávať ako rozhodujúce a rozširujúce všeobecné vyučovanie pre sociálne služby.
               Zvláštnosť diakonickej výučby oproti všeobecnejšiemu sociálnemu vyučovaniu vyjadruje  pamätný spis Evanjelickej cirkvi v Nemecku (EKD) s názvom „Srdce a ústa, čin a život“ z roku 1998. Všimnime si niektoré kľúčové tézy tohto verejného stanoviska EKD. Diakonické vzdelávanie podľa tohto stanoviska:
Učí schopnosti komunikovať, spolupracovať a usporiadať konflikt.
               Diakonii záleží pri sociálnom vyučovaní predovšetkým na duchovnej zložke. Tu sa jedná o skúsenosť kresťanskej viery počas všedného sociálneho dňa....
Diakonické vyučovanie otvára pre službu veriaceho človeka novú ochotu venovať sa človeku, odhaliť blížneho, prebúdza sociálnu fantáziu, ale tiež odhaľuje pravdu evanjelia v spoločenskom všednom dni....
Diakonické vyučovanie má svoj cieľ v získaní praktickej, životnej, ochotnej a obetavej spirituality. Táto potrebuje svoje uisťovanie a utvrdzovanie v kontemplácii. Aktívny a kontemplatívny život sa tu vzájomne prenikajú.“
      Viď viac v „Diakonische Bildung (Theorie und Empirie) vydané Hemut Hanisch a Heinz Schmidt, Heidleberg, 2004 (s 9-10).
 
3. Príprava spolupracovníkov diakonie na EBF UK
3.1.Bakalársky program Evanjelickej sociálnej diakonie.
Bakalársky študijný program bol na EBF UK akreditovaný a prijal prvých 6 študentov v septembri 2005. dnes je v treťom semestri a má spolu 13 študentov, čo predstavuje viac ako 10% všetkých študentov fakulty. Program bol akreditovaný vo vedecko-pedagogickom odbore „evanjelická teológia“. V zmysle schváleného akreditačného spisu plní najmä tieto ciele:
  1. Misia cirkvi je úplná vtedy, keď popri evanjelizačnej práci a pri budovaní spoločenstva cirkvi cirkev reaguje na sociálne výzvy svojej doby sociálno diakonickou službou. Študijný program pripravuje absolventov na lepšie splnenie misijného cieľa cirkvi uprostred dnešnej spoločnosti.
  2. V slovenskej spoločnosti stratila cirkev možnosť podieľať sa na tejto úlohe počas rokov socializmu a zavedenie tohto programu je reštitúciou celkovej misie cirkvi v občianskej spoločnosti a doplnenie tohto chýbajúceho článku do programu vzdelávania na EBF UK.
  3. Sociálno-diakonickou službou dokazuje cirkev aktuálnosť a konkrétnosť Božej lásky k núdznym a tým prispieva k humanizácii spoločnosti za pomoci kresťanskej viery angažovanej v odbornej službe núdznym.
Tieto ciele sa dosahujú štúdiom vybraných kurzov z odboru evanjelickej teológie tak, aby sa v odporúčanom zaradení týchto kurzov v rámci kreditného štúdia dali navštevovať tieto disciplíny spolu s poslucháčmi iných študijných programov EBF UK. Popri tom sa ponúkajú nové kurzy v oblasti teológie diakonie pripravované na EBF UK napr: Teologické základy diakonie, Dejiny diakonie a vnútornej misie, Zborová diakonia, Diakonát ako úrad cirkvi, Problematika ústavnej diakonie, Organizácia a právne predpoklady sociálnej práce v SR a EU. Pokiaľ ide o disciplíny, ktoré sa týkajú oblasti všeobecnej a špeciálnej pedagogiky a sociálnych služieb a poradenstva, tieto kurzy prednáškového a seminárneho charakteru absolvujú študenti na EBF UK pod vedením pedagógov z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského, ktorí majú pre tieto oblasti odbornosť. Napr: Psychologická propedeutika, Technika komunikácie, Sociálna psychológia, Sociálna pedagogika, Sociálna práca, Patopsychológia, Sociálno-právna ochrana detí, Špeciálne pedagogické poradenstvo a služby, Pracovná terapia, Tvorba špeciálnych výchovných programov a iné.
Pre svoju odbornú povahu je študijný program garantovaný teologickým odborníkom (docentom alebo profesorom) špecializovaným na praktickú teológiu a organizačne je zabezpečovaný v spolupráci s Katedrou praktickej teológie EBF UK.
Študijný program má svoj základ v povinných prednáškach, voliteľných prednáškach a povinne voliteľných seminároch. Študent si musí zvoliť počas semestra jeden seminár. Súčasťou programu je aj prázdninové praktikum, ktoré je súčasťou prípravy na bakalársku diplomovú  prácu.
Pre absolvovanie Bakalárskeho študijného programu Evanjelická sociálna diakonia a získanie titulu Bakalár (Bc.) musí študent splniť tieto predpoklady:
-         Pre celé štúdium spolu získa minimálne 180 kreditov
-         Pre zápis do ďalšieho semestra získa minimálne 20 kreditov v jednom semestri
-         Pre zápis jednotlivých kurzov rešpektuje určené prerekvizity
-         Absolvuje všetky povinné kurzy a predpísaný počet povinne voliteľných kurzov  a každý semester minimálne jeden seminár
-         Úspešne vykoná štátnu skúšku a obhajobu bakalárskej práce
Uplatnenie:Bakalár teológie, absolvent bakalárskeho študijného programu Evanjelickej sociálnej diakonie na EBF UK, bude môcť prevziať zodpovednosť za vedenie diakonického strediska zborovej diakonie s viacerými úlohami ambulantnej a opatrovateľskej služby. V rámci stacionárnych služieb bude pripravený na odborný výkon a po niekoľkých rokoch praxe aj na vedenie zariadení v starostlivosti o deti, o starších spoluobčanov, ľudí s postihnutiami, ktoré boli zriadené cirkvami, alebo inými zriaďovateľmi v rámci siete štátnych a neštátnych sociálnych zariadení. Môže sa uplatniť v úlohách verejnej správy, kde bc. titul je predpokladom pre výkon funkcie.
 
3.2.Plány pred nami – doladenie súčasného programu a príprava magisterského stupňa zameraného na manažment diakonických zariadení.
V súčasnom programe nie je dostatočne doriešené financovanie externých spolupracovníkov. EBF UK bude potrebovať prijať ďalšieho teologického odborníka pre tento program. V zozname kurzov chýbajú také, ktoré by zoznámili s úlohami opatrovateľstva. Túto možnosť bude treba doplniť v našom programe, alebo si ju študenti môžu získať zapísaním kurzov na iných fakultách UK.
            V zmysle rozhodnutí spolupracovníkov Katedry praktickej teológie plánujeme pripraviť pre akreditáciu nový program nadväzujúci na bakalársky stupeň Evanjelickej sociálnej diakonie. Po viacerých konzultáciách s odborníkmi doma a v zahraničí by sa mal zamerať na manažment sociálnych zariadení so všetkými programovými, ekonomickými a právnymi náležitosťami a doplnením teologickej kvality prípravy.

 
                                                                                  Prof. ThDr. Július Filo, Dr.h.c.
 
Literatúra.
- „Diakonische Bildung“ (Theorie und Empirie) vydané Hemut Hanisch a Heinz Schmidt, Heidelberg, 2004 (s 9-10).
- Cirkevnoprávne predpisy ECAV na Slovensku k 30.6.2006